Banquet del rei Xerxes   
                                                                
    1  Era en temps de Xerxes,    aquell que regnava sobre cent vint-i-set províncies des de l’Índia fins a Etiòpia,
                                                                2  quan ja havia pres possessió del seu tron, a la ciutadella de Susa.   
                                                                
    3  L’any tercer del seu regnat, Xerxes va oferir un banquet a tots els consellers i cortesans. L’exèrcit persa i el mede,    els nobles i els governadors de cada província també van presentar-se davant seu;
                                                                4  durant sis mesos, el rei va exhibir davant d’ells l’opulència del seu imperi i la glòria de la seva vida fastuosa.
                                                                5  Un cop acabades aquelles festes, el rei va oferir un altre banquet a tots els habitants de la ciutadella de Susa, dels més poderosos als més humils: un banquet d’una setmana als pòrtics dels jardins del palau reial.
                                                                6  Hi havia domassos de lli blanc i porpra violeta penjats entre columnes d’alabastre i sostinguts per anelles de plata amb cordons de lli i porpra vermella. Sobre el paviment de pòrfir, alabastre, nacre i marbre negre hi havia estesos divans    d’or i de plata.
                                                                7  Es bevia en copes d’or, totes diferents l’una de l’altra, i el vi corria amb generositat reial.
                                                                8  Segons el costum, es bevia sense mesura: el rei havia ordenat als servents del palau de complaure tothom.
                                                                
                    Xerxes destitueix la reina
                                                                
    9  També la reina Vaixtí oferia un banquet a les grans dames en el mateix palau reial de Xerxes.
                                                                10  El setè dia, el rei s’havia posat tan alegre a causa de la beguda que va cridar els set eunucs del seu servei personal: Mehuman, Bizetà, Harbonà, Bigtà, Abagtà, Zetar i Carcàs.
                                                                11  El rei els va manar que fessin venir davant d’ell la reina Vaixtí amb la corona reial. Volia exhibir la seva bellesa davant els pobles i els governants:    Vaixtí feia goig de veure.
                                                                12  Però la reina va refusar d’anar-hi, contra l’ordre reial transmesa pels eunucs. Llavors el rei es va irritar i s’exasperà moltíssim.   
                                                                
    13  Els afers reials havien de ser consultats als entesos en la tradició,    experts en lleis i costums. El rei, doncs, va fer cridar
                                                                14  els set consellers principals    de l’imperi persa i mede, els admesos a la seva presència: Carxenà, Xetar, Admata, Tarxix, Meres, Marsenà i Memucan.
                                                                15  Els va preguntar:  
—Segons la llei, què cal fer amb la reina Vaixtí, culpable de no haver complert l’ordre del rei Xerxes que li han transmès els eunucs?
                                                                
    16  Memucan respongué al rei i als consellers:  
—La reina Vaixtí no perjudica solament el rei; perjudica també tots els governants i tots els habitants de les províncies de l’imperi de Xerxes.
                                                                17  La notícia de la conducta de la reina podria escampar-se entre totes les dones i menysprearien l’autoritat dels seus marits dient-se: “El rei Xerxes va manar de fer venir davant d’ell la reina Vaixtí i ella no hi va anar.”
                                                                
    18  »Avui mateix, les dones dels alts funcionaris perses i medes, assabentades de la conducta de la reina, els en parlaran i podran menysprear-los i provocar la seva indignació.
                                                                19  Per tant, si al rei li sembla bé, que es publiqui un edicte que digui: “Vaixtí no podrà presentar-se mai més davant el rei Xerxes. El rei donarà el títol de reina a una altra de més digna.” L’edicte serà irrevocable,    segons la legislació persa i meda.
                                                                20  Quan el decret reial s’haurà notificat arreu de l’immens imperi, totes les dones respectaran els seus marits, del més poderós al més humil.
                                                                
    21  El rei i els seus consellers van trobar encertada la proposta de Memucan, i el rei la dugué a terme.
                                                                22  Va enviar cartes a totes les províncies de l’imperi, a cada província segons la pròpia escriptura i a cada nacionalitat segons la seva llengua, ordenant que l’home fos l’autoritat de la casa i que s’hi parlés la llengua materna d’ell.